מהי תפילה נכונה?

מספר חברים הלומדים קבלה במסגרת ארגון "קבלה לעם" נכנסו לשיחה בחברותא על משמעות הלימוד המשותף של חכמת הקבלה.

השאלה הראשונה שנשאלה היתה איך נכנסים נכון לקריאת טקסט קבלי, כיצד ניתן להגיע להרגשת החיבור הנכספת בזמן קריאת הטקסט ומהי בעצם תפילה נכונה?

הרב ברוך שלום אשלג כתב במאמרו "חורבן וקדושה" משפט מפתח ללימוד נכון של חכמת הקבלה,"האדם המבקש שגם הוא בתוך הכלל" . משפט זה מתאר אדם הפונה בבקשה לבורא ומנסה לברר האם פנייתו נכונה והאם יקבל מענה. פנייה לבורא היא למעשה פנייה למערכת שכולה נמצאת בהשפעה ומכוונת לעשיית טוב, ולכן הרב אשלג מסביר שבזמן תפילה ובכל רגע בחיים, יש להחשיב את תכונת ההשפעה ולקחת אותה בחשבון. העולם הרוחני הוא עולם של תענוגים שהם מעבר למה שמציע היום-יום. הנוסחה היא פשוטה, בואו ביחד נשפר את העולם. קיים כאן עומק רגש בפנייה של הרב"ש אל האנושות כולה שהיא למעשה פניה אישית לכל אדם ואדם שיזכור לדרוש עבור הכלל ולא עבור עצמו, כאשר מתוך שגם האדם עצמו שייך לכלל, הוא יקבל באופן עקיף את אותו הטוב שיקבל הכלל כולו. כל האנושות נמצאת כרגע בשלב של כל אחד לעצמו. היפוך מחשבתי וערכי יגרום לנו להפוך את הטבע שלנו מעל מנת לקבל לעל מנת להשפיע. במאמר זה קיימת תזכורת לעם ישראל שקיימת בתוכו התכונה הזו של ההשפעה, ויש רק להיזכר בזה. העולם מחכה לעם היהודי לממש את תפקידו, וכל גילויי האנטישמיות שהופיעו לאורך ההיסטוריה ועד היום נועדו כולם לזרז את העם היהודי ולכוון אותו לעבר מטרתו, הבאת שיטת גילוי הבורא לנברא בעולם הזה. אדם שרק מתחיל ללמוד את חכמת הקבלה ונתקל במושג בורא לראשונה, מבין את המושג הזה דרך כלי האגו הפרטיים שלו. עם הזמן ובעזרת לימוד בקבוצה, משמעות המושג משתנה בהדרגה ומתגלה העוצמה והמטרה שבמושג זה. גילוי המושג בורא היא למעשה תכלית הבריאה. מילה זו היא החיבור בין המילים בו וראה. בוא והבן מהי משמעות המושג בריאה במשמעות של נתינה, נתינה של בורא לנבראיו.

הרב לייטמן, העומד בראש ארגון קבלה לעם מסביר שהבדיקה לתפילה נכונה היא שהאדם יכול להפנות את אותה התפילה לחברים באותה המידה כמו לחבריו לדרך. המשמעות היא שאם התפילה מכוונת ללטובת החברים, ניתן לפנות אליהם, כי רק תפילה כזו תקבל מענה. אצל האדם הלומד קבלה מתעורר רצון עמוק לגלות את עם ישראל האמיתי. תהליך הלימוד מגלה לאדם בכל צעד שהוא עושה עוד ועוד שלבים אל תוך הרוחניות.

אודות הרב לייטמן

נשלח ב חוכמת הקבלה עם התגית: , , , ,