עושים סדר בחיים

הרב מיכאל לייטמן, כותב במאמרו על המשמעות שמאחורי סיפור ההגדה של פסח, שהתפספסה אצל רובנו, וליל הסדר קיבל מעין גרסה מקוצרת. אם נכיר את המשמעות הפנימית של אותו סיפור היסטורי, נגלה פתרון עכשווי לבעיות היומיום שלנו.

משה, גדול המנהיגים בכל הזמנים, עומד מול פרעה, הרשע האולטימטיבי. ודורש ממנו "שלח את עמי!" . מלך מצרים משיב, "לך ואל תחזור, אם תשוב, מות תמות". למחרת היום, משה מאחד את העם, פרעה מובס ובני ישראל יוצאים לחופשי.
חכמת הקבלה, אותה שיטה עתיקה שהתגלתה על ידי אברהם אבינו לפני כ-5,000 שנה, ובימינו הופכת פופולרית יותר ויותר, מפענחת את אותה סצנה מפורסמת במבט חברתי עכשווי.

משה ופרעה – מאבק בין כוחות
הקבלה מתארת את המאבק בין משה לפרעה כמאבק שיכריע את עתיד בני ישראל. עימות בין שני כוחות גדולים: כוח החיבור של העם, אותו מסמל "משה", מול כוח הפירוד שמסמל "פרעה" – האגו האכזר והדורסני.

באחדות בני ישראל, היהודים – יוטב להם ולכל העולם, ואם ימשיכו לחיות בפירוד ובשנאה זה לזה – יורע להם ולעולם כולו, והם יישארו לעד במצרים.
מצרים – הארץ שבה שולט האגו הגדול

"מצרים" היא שם קוד המתאר את צורת החשיבה האגואיסטית, שמאפיינת כמעט כל ישראלי בימינו. שנאת החינם והריחוק בינינו שולטים, והדאגה להפיק תענוג על חשבון הזולת היא הערך המרכזי במדינה.

כוח הפירוד הזה מוביל אותנו להילחם על שלנו בכל מקום שאנו נתקלים זה בזה – בבית, בפייסבוק, בפקקים בכביש בעבודה. עולם חומרני ותחרותי, עולם שבו אדם לאדם זאב, עולם שהולך ומכלה את עצמו בספירה לאחור. אנחנו שקועים באגו שלנו ומוכנים להיאבק לבד על כל דבר – החל מדיור ויוקר מחיה וכלה בתחושת ביטחון וחינוך טוב לילדים.

משה – היחיד ששולט במצב
משה הקטן, זוהי אותה תפיסה שמואסת בבדידות וגורמת לחברה להבין שדי לנו מהכוחניות, וניצול הזולת. היא מובילה את כולנו לסבל ולעבדות. ואז, משה, מתוך הקשר שלו עם הכוח העליון, עם כוח האחדות, מוביל אחריו את יתר העם לצאת ממצרים.
אחדות – כאז כן היום
הגישה של משה היא פשוטה – איחוד העם. עלינו להרבות בחיבור ואהבה בינינו. ככל שהוא יגבר, כך פרעה, האגו, יספוג מכה אחר מכה, עשר מכות. שום תועלת לא תצמח לנו משנאת חינם.

לכן מתוך מאמץ משותף לחיבור כאיש אחד בלבד אחד, נתחיל להרגיש את כוח האחדות, שכמו נס יוציא אותנו מן העבדות (לאגו) אל הגאולה (האחדות), ויגיע הקץ לכל הבעיות והצרות.

כשכולנו נשב יחד סביב שולחן ליל הסדר, אומר מיכאל לייטמן, ,נשמע מן הסתם דעות מנוגדות לשלנו. השוני בדעותינו מצד אחד והרצון לחיבור בינינו מצד שני, יוליד קשר יפה, שבעזרתו נגיע להסכמה חברתית ונצליח לעשות סדר בחיים.

 עקבו אחר עוד מאמרים מאת הרב לייטמן 

נשלח ב פסח עם התגית: , , , , ,