אכזריות בקרב ילדים – מיכאל לייטמן

ציטוט מדבריו של י. גלקין, היסטוריון: "האלימות בקרב ילדים מוכפלת. יש להם יותר אפשרויות להיטמע בתוך המרחב הווירטואלי, בעולם הטלוויזיה ובמשחקי המחשב. כבר מגיל 5 עד גיל 15 הם נחשפים במסכים לכ- 20,000 מקרי רצח, סרטי אימה, סרטי מתח, כמויות של דם והונאות. הם מגיעים למסקנה שהאנשים המצליחים בחיים הם אנסים, רוצחים, אנשים שדורכים על ראשיהם של האחרים, גנבים ולוקחי השוחד".

המדיה התקשורתית מציגה תמונה מעוותת . האדם בבסיסו הוא יצור חברתי שמושפע מהסביבה שבה הוא חי. כיום הילדים צמודים לטלוויזיה ולמחשב יותר מאי פעם , יונקים ומושפעים מהם לטוב ולרע. הם מבינים שעליהם להיות בתחרות והדרך שהם יבחרו היא באלימות,פשע ושליטה חברתית. מאידך, יושפעו לטובה ממדיה שיש בה מסרים חיוביים.

אם לא נפתור את הבעיה הזאת, החברה שלנו תהפוך לחברה של חיות אדם. הקושי ליצור חברה הומוגנית הולך ומתמוסס וימנע התרבות האוכלוסיה. כדי להתרבות, דרוש קשר בין אנשים ושיתוף פעולה חברתי לטובת הכלל, ולא לתועלת עצמית על חשבון אושרם של האחרים. אם לא נתמקד בזה, מצפה לנו קריסה והתפוררות של האישיות החברתית. עלינו לקחת דוגמא איך זה פועל בטבע בין החיות ובעלי הכנף שבו המרכיב להרמוניה הוא אלטרואיסטי – דוגמא נוספת למדיה שמעוותת את המציאות היא סרטים וספרים על אגדות ילדים.

החיות מוצגות כ"בני אדם", ומחייבות את הפעוטות לקלוט מידע כוזב. באגדות אנחנו פוגשים חיות שמדברות. (כמו "קיפי", "הזאב הרע", דונאלד דאק, מיקי מאוס ) ועוד, שמנהלים אורח חיים אנושי. לילדים קשה להבדיל בין המציאות לדמיון, הם תופסים כעובדה שלבעלי החיים יש תודעה אנושית, ידע, יכולות וכוונות טובות או רעות. וכך הם גדלים לתוך מציאות שמלמדת אותם להתייחס לחיות בהתאם לסיפורים שעליהם הם גדלו. הנזק רב, כי בעלי חיים "רעים" , יגרמו להם לפחדים שיבואו לביטוי גם בהתעללות בבעלי חיים.

האדם מעניק לחיות האהובות והשנואות את כל טווח הרגשות האנושיים והמצבים הפסיכולוגיים. אבל זה לא יותר מאשר דוגמה להסתגלות התנהגותית ולא רושם פסיכולוגי.
התופעה של אכזריות ואלימות בקרב הילדים נותנת לנו חומר רב למחשבה , מה הגורמים והסיבות להתנהגותם. מה עלינו לעשות ואיך לתקן את המצב . זאת הדרך לגילוי הרע , וגם אם הוא יכול להיות ארוך ואכזרי, בסופו של דבר נלמד להתעלות מעליו. בעזרת חינוך מחדש נרכוש השכלה אינטגרלית לעזרה והתחשבות בצרכי הזולת וגילוי אהבה בין כולם.

עוד מאמרים את הרב מיכאל לייטמן

נשלח ב ילדים עם התגית: , , , , , ,