העם היהודי הוא עם מיוחד. במה?

כולם מבינים שעם ישראל אינו עוד עם ככל העמים אלא עם מיוחד. לא משנה אם קוראים לזה העם הנבחר מהצד שלנו, או "האחראים לכל הדברים הרעים בעולם" מצד האנשטימים, ברור שאנחנו  מיוחדים.

אלא שצורת הייחודיות שלנו אינה ברורה כלל, לא לנו ולא לאחרים. מצד אחד 30% מזוכי פרס הנובל הם יהודים והג'ניוס היהודי זוכה לכבוד רב בעולם, ומצד שני ממש לאחרונה היינו עדים לדיונים הזויים ברשת CNN  בשאלה האם היהודים הם בני אדם או גלמים חסרי נשמה. התשובה האמיתית לייחודיותו של העם היהודי טמונה בחכמת הקבלה, אך הפחד מפניה עדיין גדול, בלי שום סיבה.

החיפוש אחר התשובה לשאלה מהי הייחודיות של העם היהודי מוביל בהכרח לאתר האינטרנט של עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" בראשות ד"ר מיכאל לייטמן, המכונה בפי תלמידיו "הרב לייטמן", ולהסברים על מהות חכמת הקבלה ותפקידו של העם היהודי.

חכמת הקבלה הייתה שמורה בעבר הרחוק למתי מעט, יחידי סגולה, אך עם הזמן היא נפתחה ליותר ויותר אנשים, והיום היא פתוחה לכולם, ללא הבדל דת, גזע, גיל ומין, אך עדיין רבים מפחדים מפניה, ולא רק במגזר הדתי או החרדי. האר"י הקדוש, שחי במאה ה-16 קרא לפתיחת חכמת הקבלה לכל מי שמעוניין בכך, ומימיו ועד ימינו מנסים המקובלים להביא את החכמה לידיעת העם, בעוד הממסד הדתי מנסה להשאיר אותה גנוזה וסגורה, בעיקר בשל חוסר הבנתם את משמעותה האמיתית ובשל הפחד שלהם מאבדן השליטה בעדר המאמינים.

"מקובלים" יש הרבה, אך עוד לא פגשנו מקובל כמו מיכאל לייטמן. מדובר כנראה במקובל היחיד שאינו מנסה למכור קמיעות א מים קדושים ואינו מבצע "כשפים" כאלה ואחרים. קבליסטים כאלה ניתן דווקא למצוא במגזר החרדי, אך האמת של חכמת הקבלה עדיין מפחידה מדי את הממסד הדתי, מפני שהיא מאיימת על שלמותו ומערערת את יסודותיו.

למקובלים ישנה יכולת לראות את העתיד מתוך הבנתם את הכוחות הפועלים על העולם ומניעים אותו. בעל הסולם ידע על השואה כבר בשנות ה- 20 של המאה ה- 20, אך איש לא רצה להקשיב לו. למרות התנגדות הממסד הדתי הוא ארגן בסתר קבוצה של 300 משפחות כדי לעלות יחד לישראל, אך ברגע האחרון הדבר התגלה והרבנים איימו על המשפחות בנידוי מהקהילה היהודית, והם נשארו בפולין ונספו בשואה. למרות כל זאת, מכאן ועד הדברים שנעשים בשמה של הקבלה היום, הדרך ארוכה.

פעמים רבות אנו נתקלים בהתייחסות לקבלה כאל עוד זרם ניו אייג'י כזה או אחר. השיוך הניו-אייג'י של חכמת הקבלה למיסטיקה עושה לה נזק רב, ולכן משקיע הרב מיכאל לייטמן מאמצים רבים בהרחקתה מהנושא ובהבהרת הנקודה הזו – הקבלה אינה מיסטיקה, וכל מי שמבטיח חיי נצח, הסרת כישופים וכו' הוא שרלטן. מכיוון שמדובר בהבל מוחלט, החלטנו לבקש מהרב ד"ר מיכאל לייטמן להסביר לנו את משמעותה האמיתית של חכמת הקבלה ואת תפקידו של עם ישראל, כפי שהוא מובא בה.

חכמת הקבלה, כפי שהיא נלמדת מאז ימי אברהם אבינו על ידי המקובלים בכל הדורות, מדברת על גילוי הכוח העליון שמנהל את חיינו. הבונוסים שמגיעים עם הגילוי הזה בפועל כוללים יכולת שליטה על החיים שלנו, התעלות מעל מצבים קשים, שלוות נפש אמיתית ותענוג נצחי, כך מבטיחים לנו המקובלים. אבל איך מגיעים לכל זה?

מיכאל לייטמן מסביר כי הקבלה היא בעצם  מדע, וכי ספרי הקבלה, ובעצם כל ספרי הקודש היהודיים, מדברים לא על סיפורים היסטוריים או על מחלוקות הלכתיות, אלא על מצבים שהאדם עובר בדרכו לגילוי הזה, וכי כל מי שיעקוב אחר ההוראות הללו במדויק יגיע בדיוק לאותן מסקנות אליהן הגיעו כל המקובלים בדרך לגילוי הכוח העליון והכרתו.

התשובה לטענות המתנגדים שאין כל הוכחות מדעיות, לדבריו של ד"ר מיכאל לייטמן, היא פשוטה: כמו בכל ניסוי אחר, התוצאה ידועה למי שעורך את הניסוי בלבד וכל השאר מסתפקים במסקנותיו מאותו ניסוי. בחכמת הקבלה הניסוי נערך על האדם עצמו, ואין דרך לצלם את המתרחש בתוכו פנימה. התיעוד של הניסוי הוא כתבי הקודש, בהם כתבו המקובלים השונים את דרכם ואת נקודות הציון שעברו, כל אחד מנקודת מבטו, מתפיסתו הסובייקטיבית ומהנקודה שאליה הוא הגיע בדרך. המשותף לכל הספרים הללו הוא העבודה כי הם אינם מובנים כלל למי שאינו נמצא באותה הדרך, ולמעשה כבר חולק איתם לפחות חלק מהתפיסה.

תלמידיו הרבים של הרב ד"ר מיכאל לייטמן, מעידים על עצמם שהם חשים את השינוי הפנימי שנוצר בהם לאט לאט, צעד אחר צעד, מהרגע הראשון שהם הגיעו אל חכמת הקבלה, וכי הם מזהים את דברי המקובלים המתרחשים בתוכם עם הלימוד. זוהי הדרך היחידה להיווכח באמת שבכך – לנסות בעצמך.

ופה בדיוק טמונה הבעיה בהוכחת הדברים – עד שלא תנסה זאת בעצמך, על עצמך, תוכל רק להאמין.

עכשיו, אחרי שהבנו מהי חכמת הקבלה ועל מה היא בכלל מדברת, והבהרנו כי לא מדובר בכשפים ולחשים, קמעות או צירופי אותיות שיש לחזור עליהם כדי לגרום לדברים מסוימים לקרות, אפשר להגיע לנקודה החשובה באמת: מהי הייחודיות של העם היהודי?

כפי שמסביר הרב ד"ר מיכאל לייטמן, ייחודיותו של הם היהודי טמונה בנקודה שממנה הוא נוסד ובמטרה שהציב לעם אברהם אבינו, שייסד את האומה היהודית.

מה שמבדיל את האדם מהחי, חוץ מאינטילגנציה, הוא העובדה שהאדם מונע על ידי אגו, מה שלא נמצא בעולם החי. אברהם, שאז עוד נקרא אברם, התבונן בעולם ובמהלכיו, ובחושיו הפנימיים הוא תפס כי יש כאן הרבה יותר ממה שהעין רואה ובוודאי יותר ממה שמלמדים אותו. אברהם ראה איך הצמחים חיים בסימביוזה מושלמת של הצמח עם עצמו ושל כל צמח עם הצמחים האחרים, ואיך בעלי החיים חיים יחד ואינם מופעלים על ידי התחשבנויות קטנוניות של מי עשה למי ומתי. עדר הגנו לא יכעס על הנמר שטרף את אחד מחבריהם, וכשהנמר שבע אותו עדר ממש יצעד לידו בשלווה מוחלטת, מתוך ידיעה ברורה שנמר שאינו רעב, לא טורף סתם. אברהם הבין שיש חוק טבע עליון שמחבר בין כולם, ושעל האדם להתחבר עם אותו כוח עליון, להתעלות מעל האגו שיוצר הפרדה בינינו, וללמוד לחיות ביחד בשלום.

"ואהבת לרעך כמוך" אינה סתם סיסמא שתולים על קיר הכיתה או מדקלמים כאקט חינוכי. ואהבת לרעך כמוך הוא הקוד שכאשר נפצח אותו ונצליח לקיים אותו, נגיע לחיים שכולנו, בעצם, רוצים: שלווה, בטחון, שמחה ונחת.

את מה שאברהם הבין, מסביר מיכאל לייטמן, למדו ממנו כ- 5,000 איש, שיצרו ביניהם קשר של אהבה אמיתית מעל האגו האנושי, ועברו יחד לארץ כנען. בניגוד לעמים אחרים שמחוברים ביניהם גנטית, או שיש להם מוצא משותף, מה שמשותף לעם היהודי הוא גן רוחני שמחבר בינינו.

אחת מתכונותיו של האגו היא העובדה שהוא כל הזמן גדל – כל הזמן רוצה עוד. להגיע יותר רחוק, יותר גבוה, יותר מהר, שיהיה לי יותר כסף, יותר כבוד, יותר שליטה. העיקר שיהיה לי יותר מלאחרים, וככה אני ארגיש יותר מוצלח. מה שחכמת הקבלה מנסה ללמד אותנו כבר אלפי שנים, אומר הרב לייטמן, הוא שההשוואות האלה הן אינסופיות ולעולם לא נהיה מסופקים אם נמשיך לרדוף אחרי הנאות קטנות כאלה. כמה זמן אתה נהנה מרכב חדש שקנית? מעוד מיליון דולר שתרוויח? תמיד יהיה לידך מישהו שיש לו משהו שלך אין, ובדיוק את זה אתה תרצה. על זה בנוי כל עולם הפרסומות, שגורם לנו לחשוב שמה שחסר לנו כדי להיות מאושרים זה עוד שעון, או בית, ושהחיים שלנו יהיו מושלמים אם בגדים שמכובסים באבקת כביסה X ואוכל בטעם Y.

אבל האמת מוסברת לנו היטב בחכמת הקבלה, אומר מיכאל לייטמן, והיא זמינה לכל מי שרק רוצה לשמוע אותה – לעולם לא נהיה מסופקים ותמיד נרגיש שחסר לנו, עד שנתחבר בינינו. וזה לא ייעצר כאן, אנחנו לא עד כדי כך מיוחדים – אחרי שהעם היהודי יתחבר יוכל כל העולם כולו להתחבר בעקבותיו זה לזה, והאנושות כולה תוכל להינות מאותה שלווה, מאותו תענוג ומאותו בטחון שמובטחים בחיבור הזה.

ביהדות יש המון ביטויים שאנחנו לא מבינים את משמעותם האמיתית, בדיוק כפי שאנחנו לא מבינים את משמעות הכתוב בספרי הקודש.  להיות אור לגויים הוא אחד הביטויים הלא מובנים הללו והוא אומר בדיוק את מה שהסברנו עכשיו – היהודים צריכים להתחבר ראשונים ולהראות בזה את הדרך לכל העולם. למה אור? כי אורו של הכוח העליון יעבור דרכנו, דרך העם היהודי, לעולם כולו.

כלומר – תפקידו של העם היהודי הוא לקיים את הכלל "ואהבת לרעך כמוך", ללמוד לחיות בקשרי אהבה וערבות בינינו, ולשמש כמגדלור לעולם כולו.

הייחודיות שלנו באה עם תפקיד ואחריות, ואנחנו מאוד מאוד רחוקים מהמקום הזה, כפי שכל אחד מאיתנו יודע היטב, וזה לא יכול להסתיים בזה. אם מילוי התפקיד שלנו כראוי מביא אותו הנאות, הרי שחוסר מילוי התפקיד יביא בהכרח לסבל.

האנטישמיות שאנו חווים, מסביר ד"ר מיכאל לייטמן, היא תוצאה לא מודעת לעובדה שאנחנו לא מקיימים את התפקיד שלשמו הפכנו לעם. כמה שלא ננסה להסביר את האנטישמיות, תמיד ניקלע למבוי סתום. מדובר בשנאה לא רציונלית, מחוסרת כל בסיס הגיוני, ובכל זאת היא קיימת, ולא רק שהיא קיימת, אלא הולכת ומתגברת בעולם כולו. כשהעם היהודי, ובראש ובראשונה יהודי ישראל, יצליחו לחיות בשלום ביניהם ולהתעלות מעל המריבות והשנאה, כשנוכל להוות דוגמא לעולם לחיים מתוקנים, האנטישמיות תיפסק ולהיפך – העולם יישא אותנו על כפיים, יחזק אותנו ויעזור לנו. אז נהיה אור לגויים. תלמידיו של מיכאל לייטמן ומיכאל לייטמן עצמו, עוסקים בהסברים על כך סביב השעון, ותיכף נגיע גם לזה.

אבל האגו הוא כוח חזק מאוד ולמעשה בלתי אפשרי לנצח אותו ללא חכמת הקבלה. ד"ר מיכאל לייטמן הוא שליח, מקובל שהתמזל מלו לחיות בתקופה הזו, שבה כולם מחויבים להגיע ליחסים של ערבות הדדית. מיכאל לייטמן היה תלמידו המסור ועוזרו האישי של הרב ברוך אשלג (הרב"ש), בנו של הרב יהודה אשלג הידוע בכינוי "בעל הסולם" על שם פירוש הסולם שכתבת לספר הזוהר ונחשב למקובל הגדול של המאה ה-20.

כמעט בניגוד לרצונו האישי ובניגוד מוחלט לאופיו מחויב מיכאל לייטמן להביא לידיעת הציבור את האמת על חכמת הקבלה, כפי שעשו הרב"ש ובעל הסולם לפניו, מתוך נאמנותו המוחלטת לדרכם. אך בעוד בתקופתם לא הייתה מוכנות או נכונות בעם לשמוע, היום דווקא העם צמא לשמוע את הדברים ומחפש הגיון וסדר בבלבול ובכאוס שאנו רואים בכל מקום בעולם.

ההבנה שאין תשובות בשום מקום אחר מלבד בחכמת הקבלה גורמת לפריחה של אותה תופעה שהזכרנו בתחילה, של "קבליסטים" ניו-אייג'-סטייל שמוכרים שטויות לכל מי שמעוניין בכך בשם חכמת הקבלה ומוזילים אותה. בכל זאת, רבים מוצאים את דרכם אל חכמת הקבלה האמיתית. עמותת "בני ברוך – קבלה לעם", שייסד הרב ד"ר מיכאל לייטמן כדי להביא את חכמת הקבלה לידיעת ההמונים, מגיעה אל יותר ויותר אנשים ברחבי העולם עם הבשורה של הערבות והחיבור בין בני האדם וההיענות לרעיון גדלה והולכת. פעילי העמותה הרבים, תלמידיו של מיכאל לייטמן, עושים ימים כלילות בהפצת המסר החשוב הזה, ומצליחים להגיע לרבים.

בין תלמידיו הרבים של ד"ר מיכאל לייטמן ניתן למצוא גם גברים וגם נשים, כמובן, בכל הגילאים, בני לאומים שונים ודתות שונות: יהודים, נוצרים, מוסלמים, לבנים ושחורים, סינים, אמריקאים, אירופאים, הודים, ניגרים, תאילנדים, תורכים, וישנם לא מעט שלומדים בסתר בארצות ערב השונות. בישראל ישנם תלמידים המגיעים מישובים ערביים, כמו אום אל פאחם, ותלמידים דתיים רבים, חלקם חרדים, שגם הם לומדים בסתר, מבני ברק ומירושלים. כל התלמידים האלה יחד, בעזרת הנחייתו של הרב מיכאל לייטמן, מראים בדיוק כיצד אפשר לחיות בערבות הדדית, על אף האגו המתגבר כל העת, וכיצד מתעלים מעליו בעזרת חכמת הקבלה, כדי להקים חברה לדוגמא ולהביא את העולם כולו לעתיד טוב יותר.

הרב מיכאל לייטמן מנסה להימנע ככל האפשר מנבואות זעם ומשתדל להראות דווקא את הטוב שיקרה לנו כאשר נצליח לקיים את תנאי הערבות ההדדית בינינו, אך כפי שכבר ציינו, לאי-קיום תפקידנו יש גם מחיר. וכלל שהזמן עובר המחיר הופך גדול יותר ויותר. האנטישמיות תגבר, האיומים עלינו יגדלו והלחץ עלינו יגבר עד שלא תהיה לנו ברירה אלא להתחבר. בעיתות משבר אנו יודעים להתחבר מצוין, לדאוג אחד לשני ולעזור ככל הניתן בכל דבר, ואם לא תהיה ברירה – אנחנו נסבול עד שנתחבר. אבל, מדגיש מיכאל לייטמן, זה לא חייב להיות כך, ואם נבין את זה כבר עכשיו, ונתחיל לעבוד בצורה נכונה, על פי חכמת הקבלה, כדי למלא את תפקידנו ולבטא את ייחודיותנו לא יהיה צורך בכל זה.

כל מי שמתחיל ללמוד בעמותה שהקים מיכאל לייטמן נעשה רגוע ושליו יותר, פשוט כי עכשיו ברור לו מהי מהות קיומו בעולם ומה מטרת החיים, וכן מה ייחודיותו של העם היהודי ומהו תפקידו בעולם. ככל שיהיו יותק אנשים כאלה כך העולם יהיה מקום טוב יותר.

הדף של הרב לייטמן בYNET

נשלח ב מאמרים, מיכאל לייטמן עם התגית: , , ,