סוד האהבה – מאת הרב מיכאל לייטמן

תוכניתו של הרב ד"ר מיכאל לייטמן " חיים חדשים" עם אורן לוי וניצה מזוז, עוסקת בנוסחה לחיי אהבה שלמים ומלאים המאפשרים צמיחה הדדית, כיצד ניתן ללמוד לפתח אותם ומה תפקיד החברה בהצלחת התהליך.

פתיח:  אנחנו רוצים ללמוד את סוד החיים החדשים יחד איתכם. איך לאהוב, מהו סוד הקשר הטוב בין אנשים ובמערכת הזוגית שלנו. איך אפשר להגיע למצב שבו החיבור בין אנשים יהיה טוב, חזק, חם, מחמם את הלב ונותן הרגשה של ביטחון ושמחה.

שאלה: האם כל מה שחסר לי בהכרח חסר גם לצד השני, איך אוכל לדעת?

אני אף פעם לא מרגיש את הזולת. משיב , מיכאל לייטמן.  רק מתוך עצמי אני מתחיל להכיר שגם לזולת חסר אותו הדבר. צריך לעשות ברור כדי לעורר את החיפוש הפנימי בכל אחד ואחד. קשה להבין מה באמת הוא מרגיש.

מתוך ההרגשה הפנימית שלי אני יכול להגיע ליחס הדדי. וכך להרחיב את המושג "אהבה הדדית". בכל פעם מגלים רובד נוסף. זה נכון למערכת יחסים בין בני זוג ובחברה שלנו. הבדיקה נעשית בין חברים, כלומר – עזרה הדדית לגלות מה חסר בכל אחד מהם. "איש לרעהו יעזורו".

וכך מתחילות להתגלות בקבוצה תופעות רגשיות שהן למעלה מהמילים.  נוצר "תהליך הקילוף". שבו האדם מתחיל להסיר מעצמו כל מיני תבניות מחשבתיות ורגשיות שהוא רכש מהסביבה במהלך החיים. זה מתבצע בסדנא של גברים ונשים שאפשר לברר הכל. המטרה להגיע לאהבה ביניהם. כל אחד מוסיף לשני וכך אנחנו מנקים ומלבנים את הרגשות העמוקים והטבעיים שלנו,  ומגלים יותר ויותר את הפנימיות והטבעיות שבנו.

בתוך הסדנא אנחנו לא נלחמים נגד האגו שלנו .לא מדברים על מצבים מעוותים שהחברה מכתיבה לנו, אלא רק מעוררים את היחס הפנימי והיפה בתוכנו. לא מדברים על הרע  אלא להיפך, מטפלים בטוב, ואז הרע מעצמו מתנתק ומתרחק. זאת פסיכולוגיה הפוכה. הנוסחה הפשוטה היא "ואהבת לרעך כמוך". ז"א, קודם תאתר בתוכך את החלל הפנימי הזה, את הצורך הפנימי לאהבה, תבין שהוא נמצא גם בשני, ואז תוכלו לבנות אהבה ביניכם (במקום אהבה אגואיסטית), פירושו שאתם מתחילים למלא באופן הדדי, אחד בשני, את החלל הפנימי הזה שצמא לקשר אנושי חם, לקשר של אהבה, כלומר, לתת לזולת הרגשת ביטחון, מילוי, ליטוף, חיבוק, דאגה. מילוי החסר בכל אחד, נותן הרגשה של אושר. יש הרבה אנשים שלא מפותחים מבחינה רגשית כי הם לא מסוגלים להבין את השני ולהבין איך השני מתייחס אליהם. אנחנו רואים את התופעה הזאת אצל ילדים. לכן הסדנא מנקה את הקליפות. חוק האהבה אומר שאם אתה רוצה להרגיש שמישהו אוהב אותך, זה אף פעם לא יקרה אם לא תלמד לאהוב אותו. עלינו לפתח את חוש האהבה. זה אומר להרגיש כילד בטוח ורגוע בידיים של אמו שמתייחסת אליו באהבה. זה הצורך  של בני הזוג שלנו. צריך לתת להם יחס שיתן להם בטחון והרגשה של פתיחות אפילו בלי מילים. זה יהיה מורגש "כל עצמותיי תאמרנה", היחס הזה לא דורש מילים.

השאלה , מה קורה כשיש דעיכה באהבה? כל הזמן צריכים לעבוד על זה, עונה הרב לייטמן. התחילו להתגלות חללים חדשים שצריך למלא אותם, כמו שאמר המורה שלי, הרב"ש, "האהבה זו חיה שכל הזמן צריכים להאכיל אותה". הדעיכה בא כדי לעורר את האהבה מחדש. עלינו לעשות פעולה הדדית כדי להתקרב. לדבר על זה. מה אני מרגיש עכשיו, למה אני מרגיש כך, "תעזרי לי", והשני עוזר. היא צריכה להבין למה זה קורה לי, וגם אני צריך להבין למה זה קורה לה. מה חסר בי ומה חסר בה. אתם עושים מאמצים להשלים זה את זה. יש כאן כבר מקום להדדיות. שניכם חתמתם על ברית מתחת לחופה ויש בניכם התחייבות. למרות ההתקררות – "על כל פשעים תכסה אהבה". אתה בא אליה ומראה לה עוד יותר חום, יותר יחס מצדך, יותר עוזר לה. מצד אחד אוהב, ומצד שני עוזר לה לעורר יחס הדדי. חשוב לבוא לסדנא. את זה אי אפשר להפסיק. בלי תמיכת החברה אין התקדמות. אתם לא יכולים יחד, כי אתם קרובים מדי, אתם משפיעים זה על זה. כשבכל אחד מתגלה החלל, זו גאווה, דחיה, שנאה, שהם ביטויים שיש לנו באגו. לכן לא לשכוח את הברית. את ההתחייבות הראשונה. השאלה, למה ענין המחוייבות נהיה בעייתי בימינו, ובגלל דעיכה בקשר, זוגות קופצים למערכת הבאה? כי הטבע מפתח את האגו שלנו כל הזמן ,  משיב הרב לייטמן, ויוצר חללים חדשים שמתגלים כגאווה שגורמת לריחוק. כל זה בא כדי שנמלא אותם מחדש. צריכה להיות רק תמיכה של

סביבה חזקה שתסביר לך בסדנא, לפחות פעמיים בשבוע, שכל מה שמתגלה לך, הוא כדי שאתה תגדיל את האהבה ותחזיר אותה למקומה על פני כל אותם החללים. אתה נעזר בסביבה

כי "אין אסיר מציל את עצמו מבית האסורים". לפי שיטת החינוך האינטגראלי שבלעדיו אי אפשר. הוא נותן לך כלים איך להתייחס לאחרים, להוסיף  יותר טעמים וצבעים לאהבה. כמו שאתה מתבל את האוכל. "תורת תבלין". יש להוסיף טעמים לאהבה כי "יתרון האור מתוך החושך". דרך החינוך האינטגראלי נלמד להכיר את האגו בצורה אמיתית, ולהבין שהוא בא להרחיק בינינו כדי שנתעלה מעליו ונלמד איך כל יום אנחנו בעצם צריכים להתאהב מחדש.

"ואהבת לרעך כמוך", זו הנוסחה לחיים המושלמים, השלמים והנצחיים. אהבה  בין בני זוג צריכה להיות למעלה מהטבע הגשמי, והתשוקות המיניות והאינטימיות. אדם מגיע לדרגת האדם המושלם באהבת בת זוגו, חבריו והמציאות כולה ואז חייו הם חיי גן עדן.

נשלח ב אהבה עם התגית: , , , , , ,