עודף שכל?

חכמת הקבלה מלמדת אותנו שיש הבדל בין אדם לחתול והוא, שהחתול לא טועה, כי הוא מחובר לטבע, לכוח המניע אותו שקרוי הטבע או בורא. זה הכוח של אותה מערכת כללית המנהלת את החתול ומורה לו איך לנהוג כל הזמן. על כן, החתול לעולם אינו טועה. הוא אף אינו חושב על המעשים שלו, הוא פועל וזה הכל. הוא תמיד מנוהל באמצעות המערכת, לכן כל קפיצה מחושבת במדויק.

החתול פועל כמכונה שהיא מושלמת. אדם, בשונה מהחתול, הוא לא מכונה מושלמת, אלא להיפך, הוא לא יודע איך לפעול ותמיד טועה. על אף שיש לו חושים ושכל עודף לעומת החיות, עם זאת, האדם לא מנוהל באמצעות הטבע. דבר זה קרוי חופש הבחירה שלו, הקובע איך הוא עושה שימוש ברגשו ובשכלו האנושיים. אם הוא אינו מתחשב בכל המערכת – הכללית כולה, הוא כל הזמן מפעיל את שכלו באופן לא נכון ולעצמו הוא מזיק. הרי, זה האגו שלו הגורם לו לטעות. במידה ואנחנו במכוון לא לומדים איך להשתמש בשכלנו באופן נכון, אנו כל הזמן נזיק לעצמינו. וראיה לזה היא ההיסטוריה של בני האדם הנמשכת מזה אלפי שנים, אולם באף מקום לא נראיתה ההתקדמות הטובה והיפה. היא רצופה מלחמות ובעיות, חיפושים ואכזבות, כישלון שרודף כישלון. אנו מנסים לעשות את הכל בדרך הטובה ביותר, אך יוצאת תוצאה גרועה יותר ויותר. לדברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן הגיע זמן לומר די! אנו עייפים מהכישלונות הללו, משנאה, מבעיות משפחתיות. המשפחות מתפרקות בזו אחר זו, כי בהתפתחותנו אנו הגענו להכיר ברע. אלו כבר אינם רק חיים אומללים כפי שחיינו בעבר, כשהטבע דחף אותנו להתפתח על ידי המכות.

בזמננו אנו הגענו לשכל וגם לרגש שמאפשרים הבנה כי די להתפתחות על ידי סבל מתגבר. אנו דנים במלחמת – עולם שלישית, אם כך האם אנו לא מסוגלים לעצור? אדם מודרני כבר אינו רוצה דבר מחייו, פרט לסמים או נוגדי – דיכאון. הוא אינו רוצה בהקמת משפחה וילדים, אינו רוצה ליטול כל אחריות. על פני לוח השנה באופן סימבולי למצב הזה, אנו מגיעים בחודש "אלול", לתשובה. אך זה אומר, שפתרון למצב גרוע זה כבר מאיר לנו, והגאולה קרבה. אנו מוכנים לעצירת ההתפתחות לקויה זאת, מגמה שלילית זו. די לסבול! זה סיכום חודש אלול, בהחלטה שלנו שמעתה ואילך נתפתח באופן חדש. כלומר, אנו מחליטים להשיג איזון עם הטבע, ולהתקרב לכוח – העליון על קביעת חוקים חדשים להתנהגות המבוססים על "ואהבת לרעך כמוך" .כפי דמלמדת אותנו חכמת הקבלה. בצורה זאת אנו משיגים איזון עם הטבע ונהיים דומים לכוח – העליון.האנושות חייבת להגיע לתמיכה הדדית במלואה, כדי שהאנושות בעצמה תשלוט בתוספת שכל ורגש שתעלה אותנו מעל לדרגת החי,המונעת מאיתנו איזון עם הטבע ומוציאה אותנו מחוץ לשליטתו.

אם כך, עלינו לארגן את שכלנו ורגשנו דרך החיבור, האחדות והאהבה שבינינו. כך אנו נשלים אחד את השני בדרגת האדם ונהפוך את כל המערכת לאחידה, אינטגרלית, מחוברת, באיחוד, תלויה לגמרי בצורה הדדית, כמו כל דבר בטבע. זה .קרוי אהבה. אנו לא מבינים מהי אהבה. לאהוב, אומר לשתוף פעולה, בחיבור נכון עם כל החלקים בטבע כולם. אתה חש אותם ופועל למלא את כל הצרכים שלהם, והם חשים אותך ופועלים לצרכים שלך, כמו גוף בריא, בו כל החלקים מתקיימים בקשר הדדי שכזה. הבנה שאנו צריכים להשיג קשר מסוג זה קרויה "חודש אלול", תשובה. על מה יש לחשוב בתקופה כמו "חודש אלול", כדי לשנות את חיינו לטובים יותר? בעולמנו חסר הקשר הטוב בין האנשים. יש בעולם אינסוף שפע, אך כולם שרויים בסבל בשל אופיים הלא נסבל. עלינו לתקן זאת, ולפנינו הזדמנות לעשות כן. אם נכוון  עצמינו לכיוון התיקון, זו תהה תוצאה יפה של ביקורת עצמית שאנו עושים ב"חודש אלול". אז אנו אכן נתקדם בהתאמה לשם זה: אלול, שפירוש, אני לדודי, ודודי לי. מדברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן מתוך התוכנית חיים חדשים, בשיחה מספר 435, מתאריך 14 לספטמבר 2014 קבלה לעם.

קבלה לעם

נשלח ב חיים קבלה עם התגית: , , , , , , ,